je leest...
Boekrecensies, Boekrecensies diverse recensenten, Leiderschap, Organisatiecultuur

Boekrecensie: ‘Slowbanking | Van verkrampte controle naar de kracht van contact’ – door John Lasschuit

Slow Banking

Met veel genoegen heb ik Slow Banking van Hans Kwakman gelezen. Dat genoegen bestond er voornamelijk uit dat hetgeen Hans beschrijft in zijn boek, in grote mate overeenkomt met mijn denkwijze over hoe organisaties, en in het geval van Slow Banking specifiek banken, georganiseerd zouden moeten zijn. Mijn uitgangspunt daarbij is dat de oude gedachte van top-down aansturing, de control-and-command structuur, niet meer van deze tijd is en gebaseerd is op de verouderde principes van begin vorige eeuw dat mensen productie middelen zijn. Naar mijn stellige overtuiging is het voor iedereen beter als de verantwoordelijkheid voor de taken die uitgevoerd (moeten) worden, ook ligt bij de mensen die die taken uitvoeren. Zij hebben de kennis en ervaring om dat naar beste eer en geweten zo goed mogelijk te doen. Het Rijnlandse principe zo u wil.

Maar, zoals Hans in zijn boek duidelijk aangeeft, een dergelijk organisatie structuur is in strijd met de beginselen van ‘accountability’, vooral een fenomeen dat voorkomt bij beursgenoteerde bedrijven én bij financiële instellingen. Daarbij is het management volledig verantwoordelijk voor en wordt ook volledig afgerekend op de resultaten. Daarvoor is controle nodig. Daarvoor is het nodig dat op ieder willekeurig moment het management volledig inzicht heeft in de actuele positie van de organisatie, met name financieel.

En dat is waar het boek van Hans over gaat. Hoe kan je, uitgaande van de strakke controles waar banken aan gebonden zijn, de organisatie toch zo inrichten dat veel meer verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de werkvloer, er veel minder management nodig is en toch voldaan wordt aan de principes van accountability?

Het mag duidelijk zijn dat hier geen eenvoudig antwoord op te geven is. Het is hetzelfde als je afvragen hoe je water en vuur gezamenlijk in een afgesloten ruimte kunt hebben, zonder dat het vuur gedoofd wordt of het water verdampt. Hans zijn instelling is duidelijk. Vergelijk bankmedewerkers met metselaars. Als je een groep van drie metselaars vraagt wat ze aan het doen zijn zou je de volgende antwoorden kunnen krijgen:

  1. Ik ben stenen op elkaar aan het metselen
  2. Ik ben een muur aan het maken
  3. Ik maak een kathedraal

Het mag duidelijk zijn dat de huidige organisatievormen in vrijwel alle gevallen leiden tot antwoorden zoals het eerste: medewerkers zijn bezig hun taak uit te voeren, niets meer en niets minder. In sommige organisatie is het besef van medewerkers iets verder en begrijpen zij dat het metselen van stenen een iets groter doel heeft dan alleen het metselen van stenen. Maar de beste medewerkers voor een bedrijf zijn zij die weten dat zij een kathedraal aan het bouwen zijn, ook al impliceert dit dat zij stenen op elkaar moeten metselen.

De control-and-command cultuur heeft bankmedewerkers doen afglijden naar de stenen stapelaars. Er is een volstrekt andere cultuur nodig om van de medewerkers kathedraal bouwers te maken. En daar komt Slow Banking goed van pas. Omdat het een beschrijving is van de persoonlijke  zoektocht van Hans om te komen van de IST naar de SOLL situatie. En welke problemen  daarbij overwonnen moeten worden.
Het leest makkelijk weg en de opzet van het boek is een verademing. Veel illustraties, verduidelijkingen, en quotes verluchtingen de soms lastige materie. Maar het is geen wondermiddel. Ook Hans heeft geen alomvattend antwoord gevonden op de vraag van het water en het vuur. Maar het is zeker een goede start. En niet alleen voor banken. Voor iedere organisatie waarvan het management zich beseft dat ze de oude principes moeten laten varen om te komen tot innovatie, customer-intimicy (wat is heel anders is dan klantgerichtheid), creatieve medewerkers en uiteindelijk veel meer kunnen gaan bieden tegen veel lagere kosten. Want dat maakt Hans wel duidelijk in Slow Banking: inmiddels bedragen de kosten voor het management al snel 70% van de totale kosten. En dat mag je gerust scheefgroei noemen.

John Lasschuit

Over boekrecensent John Lasschuit

Deze boekrecensie is geschreven door John Lasschuit van Kwalitisme, de partner voor ondernemers met visie.  Al ruim 30 jaar adviseert John organisaties over hoe slimme inzet van IT diensten hen kan helpen hun business uit te voeren. Gestart op basis van techniek en daardoor met een ongeëvenaarde kennis van de beperkingen en mogelijkheden daarvan, steeds meer in de richting van het laten inzien dat IT facilitair is aan de bedrijfsvoering. 

Klik hier om het boek Slow Banking te bestellen bij Managementboek.

Over Richard van der Lee

De blogsite met prikkelende blogs voor mens en organisatie. Volg @CenturyOfTalent ook via twitter. "Verandering begint met delen"

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 11.845 andere volgers

%d bloggers like this: